Tuesday, November 20, 2012

Kolme omakuvaa / Three self-portraits

Selasin äsken läpi mun kuva-arkistoja ja löysin nämä kolme kuvaa. Aiemmin olin vahvasti sitä mieltä, että nää on liian paljastavia ja siksi täysin julkaisukelvottomia - ensimmäinen ja toinen kuva alastomuuden takia ja sen vuoksi miten katson niissä kameraan, ja kolmas taas siksi, että siinä näkyy liian selvästi mun sierainten epäsymmetrisyys, joka on naurettavan pieni asia, mutta jota mun on edelleenkin hieman vaikea hyväksyä. Kuitenkin, näyttää siltä, että oon nyt menny muuttamaan mieleni. Nämä on kyllä paljastavia kuvia, mutta ei mun mielestä enää liian paljastavia. Omakuvissa mulla on aina ollu kyse rohkeudesta ja itseni ylittämisestä. Oon koittanu tutkia omia rajojani ja kun aika on ollu oikea, niin oon myös pyrkiny vähitellen menemään niistä yli. Siitä näissäkin kuvissa on jälleen kyse - joidenkin henkilökohtaisten rajojen ylittämisestä. 

(Klikkaamalla kuvia ne saa näkymään hieman suuremmassa koossa.)

/

I just discovered these three photos when I was looking through my archives. Earlier I thought that they are too revealing - the first and second one because of the amount of nudity and the way I'm looking to the camera, and the third because it shows too clearly the asymmetry of my nostrils, which is a ridiculously small thing, but still bit hard for me to accept. However it seems like I've now changed my mind. These are revealing, yes, but I don't think these are too much anymore. My self-portraits have always been about courage and the need of exceeding myself. I've been exploring my own boundaries and when the time has been right, I've tried to cross them little by little. That's also what these photos are about - crossing some personal boundaries. 

(If you click the photos you can see them in a slightly larger size.)

Selkeä hetki, 2012 / A moment of clarity, 2012

Vasemmalla / On left: Omakuva, jossa kädet muodostavat kolmion, 2012Self-portrait with arms forming a triangle, 2012 
Oikealla / On right: Pieni epäsymmetria, 2012 / A small asymmetry, 2012

4 comments:

  1. Tosi kauniit valot näissä... ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Pear! :) Kahdessa ensimmäisessä oli pelkkää luonnonvaloa kun taas viimeisen eli oikeanpuoleisen kuvan valaisemiseen käytin muistaakseni taskulamppua.

      Delete
  2. En olisi edes tajunnut tuota sierainten epäsymmetrisyyttä, jos et olisi sitä sanonut. Ainakin naisilla tuntuu aina olevan suurimmat kompleksit juuri niistä asioista, joita muut ei edes huomaa tai ei ainakaan negatiivisella tavalla. :)

    Tykkään hirveästi tuosta kolmannesta kuvasta. Valo on samaan aikaan raaka mutta herkkä, kuin jäistä sadetta. Ensimmäiseksi mulle tuli tuosta kuvasta mieleen Neitsyt Maria, ylhäältä tulevan valon lisäksi tietyn hartauden ja sisäisen voiman yhdistelmän takia. Pidän siitä, miten yksinkertaisessa kuvassa on niin paljon mietiskeltävää katsojalle. Ja siitä tulee myös mieleen Jeanne D'Arcin kärsimys -mykkäelokuvan kuuluisat ja vavahduttavat lähikuvat.(Youtubesta löytyy ainakin pätkiä haulla La Passion de Jeanne D'Arc!) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon Riia :) Ihan totta varmasti toi mitä sanoit komplekseista. Musta tuntuu hyvältä kuulla, että just toi kolmas kuva puhuttelee, kun sitä kuvaa tehdessä oon ollu eniten ulkona omalta mukavuusalueeltani, eli oon käyttänyt luonnonvalon sijasta taskulamppua (ja suitsukkeiden savua). Kai sitä voisi kokeilla jotain vastaavaa uudelleenkin.

      La Passion de Jeanne D'Arc -lähikuvat oli todellakin vavahduttavia ja vaikuttavia! Vau, kiitos myös tosta! :)

      Delete