Saturday, January 30, 2010

Valokuvauksen ihanuudesta.

Parhaat fiilikset vähään aikaan tuli valokuvista jotka otin pari päivää sitten.

Oon pitkään miettiny, että haluisin kuvata valokuvasarjan kaikista niistä esineistä ja asioista joiden keskellä oon eläny lapsuuteni ja nuoruuteni, mutta en oo teknisesti osannu toteuttaa sitä kun en omista omaa irtosalamaa. Nyt kuitenkin koulun salamatyöpaja-kurssin yhteydessä onnistuin saamaan käsityksen siitä mitä salamalla voi tehdä, ja sitten tuli se innostus. Se pari viikkoa kadoksissa ollu innostus ja löytämisen ilo iski, ja sain lapsuuden kodista sellaisia kuvia joista olin haaveillu jo pari vuotta; lämpimän sävyisiä ja kodikkaita otoksia erikoisista esineistä ja yksityiskohdista.

Korkean lasivitriinin päältä löytyi ihmeitä: pölyn peittämä venäläinen puuhevonen ja ötökkälaatikko täynnä perhosia, heinäsirkkoja ja ties mitä.

Saa nähdä mihin suuntaan tää sarja lopulta menee, mutta tähän mennessä oon tyytyväinen ja hyvällä mielellä. Huomaan, että mikään muu ei saa mua niin innostuneeksi kuin valokuvaus ja se kun huomaan kameran kennolle tai filmille tarttuneen jotain oikeesti hyvää. Varsinkin kun oon pari viikkoa tässä kituuttanu ja ollu niin maani myyny ton salamakurssin kanssa (ja muutenkin), niin yhdenkin onnistuneen kuvan saaminen tuntuu täydeltä voitolta.

Jotain tän suuntaista kokonaisuutta aattelin alkaa rakentamaan, mutta kuvia tulee varmasti vielä paljon lisää.

Huomaan, että valokuvista ja luovuudesta ylipäätään saan pitkäaikaisen onnellisuuden tunteen, kun kirppareilla käyminen ja materian haaliminen taas antaa vain hetkellisesti hyvän olon. Rakastan kyllä kauniita esineitä ja vaatteita, ja mulle on tosi tärkeetä miltä mun koti näyttää ja mitä mulla on päällä, mutta rajansa kaikella. Tänäänkin ois taas aamulla tehny mieli lähteä kirppareita kiertämään, mutta päätin olla menemättä. Teen mieluummin hyvää ruokaa, kuuntelen musiikkia ja nautin niistä asioista mitä mulla jo on.

Kun eilen taas kerran tajusin, että valokuvaus todella on se mistä saan parhaat fiilikset ja onnistumisen tunteet, niin päätin taas herätellä eloon niitä haaveita mitä mulla on. Näyttelyn pitäminen on yks juttu mikä mun mielessä on pyöriny, ja sen ajattelin nyt siirtää ajatusten tasolta toteutukseen. Ainakin käyn kysymässä.

2 comments:

  1. mulla oli vähän paha mieli ku en jaksanu herätä tänä aamuna Valtteriin, mut ku luin tän nii ei enään harmittanu:) oot lahjakas, noi kuvat on upeita!

    ReplyDelete
  2. Kiitti<3 Eikä sitä Valtteria kannata niin harmitella :) Muaki harmitti hetken, mut sit aattelin et ei kokoajan tarvii ostaa jotain. Muuten ei ehdi nauttimaan siitä mitä jo omistaa.

    ReplyDelete